L’aprenentatge d’estímuls condicionats activa les neurones del cerebel

El cerebel és una regió del cervell, situada a la fossa posterior (clatell), que serveix per integrar les informacions procedents tant dels sentits com dels moviments del cos. Quan es fa malbé el cerebel es poden tenir problemes de coordinació i equilibri. També s’ha vist que en patologies com el TDAH, o pacients amb síndrome alcohòlica-fetal, el cerebel és més petit o funciona pitjor. Avui dia, es realitzen molts estudis sobre altres possibles funcions del cerebel.

El passat 21 de març del 2017, la Universitat de Princeton va publicar un article a la revista Nature Neuroscience, on s’explica que els seus investigadors han descobert una relació imprevista entre els aprenentatges condicionats i l’activació del cerebel.

Es creia que el cerebel servia bàsicament per codificar i enviar els outputs sensorials a altres parts del cervell, però, a més aquest article relaciona el cerebel amb l’aprenentatge d’estímuls neuronals via condicionament o feedback.

En l’experiment, quan les rates estaven aprenent a associar dos estímuls diferents (primer apareix una llum i després la rata rep aire a l’ull) es va veure que les cèl·lules granulars del cerebel codificaven els inputs externs (llum-aire) però alhora rebien senyals d’altres parts del cervell. Aquestes senyals eren informació sobre possibles conseqüències que apareixen després de la llum.

Els investigadors han descobert dues noves funcions del cerebel, ja que a més de rebre outputs sensorials externs, rep i es relaciona amb inputs cerebrals interns.

Tal com diu l’investigador Sam Wang “el cervell està parlant constantment amb si mateix”.

REFERÈNCIES